Ambasadorul

"Căci mie nu mi-e ruşine de Evanghelia lui Cristos"

De ce nu Dansez pentru tine? – 1


La vremea când scriu acest post aflu că la sfârșitul unei tabere creștine, organizată de creștini evanghelici, a avut loc o „probă de foc”.

Probă de dans!

Am înțeles că această probă a fost apreciată de participanți ca fiind foarte „fun”. Adică, multă distracției, râs și voie bună! Până aici, de acord! Să pui niște evanghelici, obișnuiți cu cor, poezii și duete să danseze diferite genuri de dans, îmi imaginez ce de strâmbături și eschibiții caraghioase au putut să-ți vadă ochii.

Dar, îmi trece repede pofta de râs când mă gândesc de unde le-a venit tinerilor noștri idea cu dansul. Se prea poate ca Protv-ul nostru cel de toate zilele să fie bun și la idei pentru tabere creștine. Se poate?

Dansul este introdus tot mai mult în cadrul bisericilor evanghelice. Am auzit și am văzut fotografii în care mesenii erau invitați la „dansul miresei”. De unde le-a venit și idea asta? De ce nu s-a inventat la nunțile noastre, „rugăciunea miresei” sau „cântarea miresei”. Ori „mărturia miresei”. De ce nu ne vin idei din astea?

Totul a început prin anii 1960 odată cu apariția mișcării carismatice care justifică dansul ca fiind o exprimare a bucuriei prin intermediul trupului. Bineînțeles că marele argument este David care a dansat în fața chivotului.

Unde găsim dansul în Scriptură?

După înecarea armatei lui faraon ( Exod.15:20-21 )

Observați vă rog că inițiativa dansului o are Maria. Probabil, deoarece dansul face apel la simțuri, iar înclinația feminină este mai mare pentru aceasta, vedem că femeile „explodează” mai ușor și mai repede în a-și manifesta bucuriile. Maria și femeile au dansat. Moise? Nu dansează! Aron? Nici el. Ceilalți bărbați? Ca de obicei, stau și privesc!

O altă situație în care se dansează este imediat după biruința câștigată de Iefta ( Jud.11:32-34 )

Din nou, o fată dansează! Ghinionul ei! Nici tata și nici mama nu sunt fericiți de gestul ei!

Ah! fata mea! Adânc mă lovești și mă tulburi!

Un alt moment de dans, găsim după ce David l-a ucis pe Goliat ( 1 Sam.18:6-7 )

Din nou, femeile nechemate și neinvitate, le-a apucat dansul. Nu vedem nici un bărbat să danseze cu ele, și nici pe David.

Concluzia:

la poporul evreu, exprimarea bucuriei în cazuri de biruință, prin intervenția divină, era o manifestare național-religioasă.

Data viitoare vom continua cu acele cazuri de dans total neacceptate de Dumnezeu. Aici, vom găsi și bărbați dansând.

Single Post Navigation

19 thoughts on “De ce nu Dansez pentru tine? – 1

  1. ” Dansul ” , ca forma de manifestare a Duhului Sfint in viata unui credincios , nu se gaseste NICAIERI in Noul Testament . Aceste manifestari sint total firesti si nu au nimic a face cu sfintenia lui Dumnezeu .

    Cele bune .

  2. Buna observatie. 🙂
    Nu o zic cu rautate, si nici cu gand de a judeca, insa carismaticii sunt ciudati, am intalnit un tip de la carismatici, care s-a mirat cand m-a vazut in fusta pana putin mai jos de genunchi, care, spunea el, e prea lunga pentru o fata de varsta mea. 🙂

    Iar dansul face parte din firea umana…pe care noi am lepadat-o.(cum spunea si remo)

  3. ambasadorul on said:

    Gabriela,

    în vremurile din urmă, ne spune apostolul Pavel, vor fi vremuri grele. Oamenii vor fi fără evlavie, și neînfrânați!
    Depărtează-te de astfel de indivizi!

    Domnul cu tine!

  4. Mona Gavre on said:

    Unde scrie in Biblie ca dansul face parte din firea veche? Sau cum ai ajuns la concluzia aceasta?
    Apostolul Pavel enumera urmatoarele ca definind firea omului vechi: preacurvia, curvia, necuratia, desfranarea, inchinarea la idoli, vrajitoria, vrajbile, certurile, zavistiile, maniile, neintelegerile, dezbinarile, certurile de partide, pizmele, uciderile, betiile, imbuibarile …
    Parerea mea este ca, daca am lepada aceste lucruri care definesc firea pamanteasca, nu am mai fi aici discutand despre dans ci am fi altundeva, facand ceva bun pentru semeni nostri, inaltand astfel Numele Domnului.(imi vorbesc mie)

  5. 🙂 nu mai am de-a face cu omul respectiv, nici nu pot spune ca am fost apropiata de el. doar am purtat o discutie, intamplator. 😉

  6. apreciez ce a scris Mona Gavre
    nu se poate discuta despre dans in cadrul firii pt ca si firea este supusa miscarilor dansului si atunci dansul este stapan pe fire.
    as vrea sa imi dai 2 motive pentru care nu dansezi si sa cauti 3 alternative in de lucrare in cadrul bisericii care sa preocupe pe tineri in defavoarea dansului.
    oricine poate spune ca nu e de acord cu dansul, dar ce folos daca nu se raspunde concret la problema printr-o solutie. cata vreme ridicam probleme le avem pe masa si ne vaitam. asta arata ca nu suntem in stare sa gasim solutii clare si suntem in impas.
    aprindem scantei la lemne care nu ard, mai mult sunt niste putregaie cu care unii se ocupa in mod voluntar.

  7. Pingback: 11 postări în Top 100 WP (23.10.2009) « România Evanghelică

  8. Mona Gavre ,

    ” faptele firii pamaintesti ” enumerate de apostolul Pavel sint numai partial expuse in Biblie , ele fiind mult mai multe decit cele enumerate . In ce priveste ” dansul ” , din ceea ce descopera Apocalipsa nu gasim nicaieri ca cei care au ajuns si cei care vor ajunge in imparatia lui Dumnezeu , au fost insotiti de aceasta manifestare . Deci in concluzie Biblia arata ca in cer nu ” topaie ” nimeni .

    Cele bune .

  9. Mona Gavre on said:

    Daca vom dansa sau nu in ceruri, ramane de vazut. Oricum, ceea ce eu am vrut sa spun este ca nu dansul in sine ar fi o problema a societatii laice si crestine, ci lipsa cunostintei de Dumnezeu, lipsa fricii de Domnul, lipsa dragostei dumnezeiesti si orice de felul acesta. Eu nu cunosc totul deplin, dar, ce gasim scris in Scriptura, acela e etalonul de conduita crestina.

    Am fost in Israel la zidul plangerii unde am vazut ceva deosebit… e prea mult de spus si eu nu am foarte mult timp sa stau la comp. Voi reveni…

  10. nu cred ca aveti de unde sa stiti daca aron sau david au dansat vreodata; singurele marturii despre vietile lor, reale sau imaginare, le aveti din niste scrieri care, nefiind telenovele, au transmis doar ce era important.
    oricum, se vede cu ochiul liber tendinta voastra de a elimina tot ce tine de bucurie din viata.

  11. ambasadorul on said:

    gadjodillo,

    cu ochiul liber se văd multe căi care pot părea bune omului, dar la urmă duc la moarte.
    Bucuria în viață o găsim doar într-o personală Relație cu Domnul Isus.

  12. ambasadorul on said:

    Să nu uităm că firea pământească este foarte creativă.
    Când vorbește Biblia despre „desfrânare” la ce se referă?
    Ce înseamnă „îmbuibări”? Doar de mâncare?
    Manifestările firii pământești vin în multe culori, forme și mărimi.

    Când trăim după îndemnurile Duhului, viața noastră se umple de Cer!

  13. ambasadorul on said:

    toma,

    Motive pentru ca nu dansez:
    1. pentru că Biblia nu mă învață cum să dansez
    2. pentru că Domnul Isus și apostolul Pavel nu au dansat.

    Alternative:
    1. rugăciunea
    2. postul
    3. memorarea Scripturii.

    mult har!

  14. Mona Gavre ,

    daca vom dansa sau nu in cer nu mai ramane de vazut nimic , caci daca citesti in Apocalipsa , acolo se vede clar cum se vor comporta credinciosii in fata lui Dumnezeu . La ce descopera Biblia acolo , nu este loc de tirguiala . In fata tronului lui Dumnezeu nu se face discoteca si tambalau . Lasa-te de iluzii de dansuri .

  15. Mona Gavre on said:

    Draga Remo,

    Cand tu vorbesti despre „a dansa” se vede clar ca tu intelegi „a comite un pacat”. Si acesta este dreptul tau; pentru ca, dupa ceea ce scrie in Scriptura, nimeni nu poate face o doctrina a dansului ca sa ne tinem dupa ea.
    Concluzia la care am ajuns eu in momentul de fata este ca, daca veghem sa avem inima curata, daca placerea noastra va fi in Legea Domnului, daca jertfele noastre vor fi neprihanite, daca iubim ce iubeste Dumnezeu si uram ce uraste El, daca ne vom pazi de mandrie si vom umbla smeriti cu Domnul, daca vom cauta neincetat fata Domnului, si nu in cele din urma, daca vom iubi pe Domnul cu toata inima, cu tot sufletul, cu tot cugetul si cu toata puterea noastra si pe aproapele nostru ca pe noi insine, cu siguranta „dansul” nu va mai constitui o problema pentru noi.

    Eu una stiu si o repet: ca nu dansul in sine ar fi o problema a societatii noastre, ci lipsa cunostintei de Dumnezeu, lipsa fricii de Domnul, lipsa dragostei de Dumnezeu, lipsa pocaintei adevarate, lipsa vegherii la cele duhovnicesti, etc.
    Daca am cauta sa implinim cele ce lipsesc, n-am mai fi aici discutand despre „dans”.
    Mai mult de atat eu nu mai am ce spune!

    Ramaneti in Lumina Lui!

  16. Motivele expuse ca alternativa nu sunt cele cautate de tineri, poate este o parere personala, dar care cred ca e depasita putin de sfera realitatii.
    Parerea ca IIsus si Pavel (Paul) sunt promotorii invataturii „cum sa nu danseze cineva” e discutabila, pt ca El vorbeste mereu in expunerile Sale despre cum sa faci bine semenului tau, iar tu ii faci rau – ca idee. Cu ce ma ajuta pe mine sa fac sport?
    pai este altceva, o relaxare, e bun pt organism; dar la urma si sportul poate fi vazut ca dans. cred ca discutiile cele mai placute ar fi despre ceva frumos, diafan care sa incante pe omul care citeste. ar fi bine sa atragem privirea omului spre Dumnezeu care e lumina, iar nu de la Dumnezeu spre intuneric… ex.: dansul, securitatea, manipularea, minciuna, furtul – toate aceste discutii slabesc, distrug, secatuiesc de putere omul sfinteniei lui Dumnezeu.

  17. ascultareacredintei on said:

    Draga Toma, foarte multi tineri nu cauta rugaciune, post, Scriptura, partasie frateasca, discutii folositoare, ajutorarea batranilor, misiunea crestina si altele. Dar sunt tineri care iubesc a trai cu Dumnezeu in toate acestea si chiar si altele. Sa nu (de)generalizam!

    Apoi, daca tinerii cauta sau nu aceste lucruri nu are nicio valoarea in discutia daca acestea trebuie sa fie cautate. Faptul ca tinerii (sa zic asa, desi nu este real) nu cauta anumite lucruri nu inseamna ca acelea nu sunt adevaratele alternative pentru ceea ce firea din ei admite preferential si cauta cu precadere.

    Nu reusesc sa inteleg – parerea ta e depasita de sfera realitatii, sau motivele sunt? Gramatical, pare prima (din modul in care te-ai exprimat), dupa cum inteleg eu conotatia pare a doua varianta. Care e? Te-ai pripit? Daca da, sfatul meu pentru tine si pentru mine este sa asteptam mai bine pana inteleg lucrurile si sa le exprimam apoi in modul cel mai fericit posibil, in conformitate cu realitatea si inteligibil. Daca nu, atunci de ce ti-am mai spus parerea, daca tot o consideri depasita? Schimb-o! Ajusteaz-o!

    Apoi, daca sfera realitatii iti depaseste parerea personala exprimata, inseamna ca o inglobeaza. Si atunci e buna, e in realitate. Nu prea inteleg la ce te-ai referit.

    Cred ca ideea pe care o vad exprimata de tine este ceva ce am mai intalnit – oamenii nu vor rugaciune, viata de post si unire cu Dumnezeu prin Scriptura, deci, (zice rationamentul pagubos si eronat), sa le dam ce vor. Si tocmai de aceea m-am gandit ca ar fi potrivit sa raspund acestei pareri a carei ruta ar fi trebuit sa fie aceea a unui gand nevinovat dar trecator prin minte, nicidecum a ceva ce sa rostim in vorbire, nuantind o falsa conotatie de argumentare.

    Domnul Isus si Paul nu sunt promotorii invataturii „cum sa nu danseze cineva”. E absurd, iar nicidecum discutabil. Cred ca acceptiunea termenului „dans” folosit in articolele gazdei noastre este evidenta si nu permite argumentarea la care te pretezi. Nu are legatura cu sportul si cu nimic altceva. Nu se incearca o definire a dansului si o relativizare a termenului, ci prezentarea a ceea ce spune Scriptura cu privire la acest subiect (inteleg bine?). Deci, haideti sa nu pedalam pe devierile acestea fara substanta si care, in fond, nu au vreo valoare, ci sa ramanem in termenii bunei Scripturi, care ne poate indruma pasii inspre viata vesnica.

    In ce priveste partea cu „diafanul” si „incantarea”, sa chibzuim putin: oare ii dam noi lectii lui Dumnezeu cum sa-Si scrie Biblia? Ca multe sunt acolo care tin de realitatile pacatului, raului, minciunii, furtului, manipularii, intunericului. Alese de Dumnezeu sa fie! Cred ca iti cam depasesti limitele cu sfatul acesta. Parerea mea. Eu nu as fi scris un asemenea sfat.

    De acord sa discutam despre lucrurile „pozitive”, dar nu cum o spui tu, eliminand pe celelalte, ca si cum nu ar exista.

  18. Iosif Lupu on said:

    Mona Gavre…ai perfecta dreptate…Nu este nimic gresit sau pacatos in manifestarea sincera a bucurie in situatii exceptionale si bine stim cu totii despre traditiile si cultura poporului evreu la care mereu facem referire , la obiceiurile de la nuntile lor, nunti la care insusi Mantuitorul a participat si nu este facuta nici o referire la acest lucru. IN Vechiul Testament exista pasaje prezentate cu secvente de dans pe care v-as ruga mult sa le comentati ( cand David s-a intors triumfator, sau cand David a dansat de fericire ) si despre care nimeni nu poate deduce ca ar fi “gesturi” gresite, pacatoase. Contextul si cadrul in care astazi au loc dansuri si manifestari lascive, incarcate de senzualitate, cu conotatii pacatoase , sunt cauza pentru care crestinii evita sa se expuna si cred ca acestea ar trebui discutate pentru ca ele sunt cauza provocarii starii de euforie insotita de dans. Dansul in sine repet, conform propriilor convingeri, fara a influenta pe cineva si a-i “largi” liberatea pe care uneori nici eu nu o am, Nu este un pacat. CEi care nu m-ati inteles va rog sa ma iertati si sa ma intelegeti…accept si sunt gata sa primesc si critici de la cei de alte pareri. In cer nu stiu daca vom dansa, dar pe langa cantarea noua, pe langa inchinarea adus Mielului ..zi si noapte Ii vom “sluji” …intelegeti voi ce e de inteles.
    Remo, din pacate nu ai nici tu nici noi nici cea mai mica idee despre ce vom face in cer si cum vom sluji. Trupul cu care acuma dansam nu va mai fi sub forma aceasta prin urmare nici gura , buzele cu care ii vom canta cantarea cea noua si cu care il vom slavi neincetat…deci nu te avanta in a spune tu cum va fi…si eu sunt curios..abia astept..cu emotie sfanta…

  19. am citit idee foarte bune..sunt uni tineri care au o baza buna..dar intotdeaun vor veni extremisti..care se vor lega de niste sectiuni minore ca sa le transforme intr-o practicare.ca sa creeze un cadru in care sa se simnta bine,ca sa nu aiba mustrari de constinta,si o stare in care se simnte cel mai pacatos.uitativa cum a ajuns bisericile din America.se merge ca la concert.nimeni nu este atacat,apostrofat..de ceia ce face,,toata lumea se simnte bine.Omul firesc,cauta sa scoata din biserica acea reverenta,teama,frica,cutremur sfant si rugaciunea de cainta.aducand curenti care in ansamblu nu par pacatoase si nimic rau,dar care au scopuri firesti,inaltarea eului,etalonarea abilitatilor si cat mai mult profesonalism.lasandul deoparte pe DUHUL SFANT.SMERENIA si lucrare LUI.ce facea BISERICA PRIMARA zi de zi?oricum nu pierdea ore intregi pe internet,si apoi vrem sa fim oameni plini de DHUL SFANT,irosind timpul ata de pretios,pe cel mai mare gunoi pe care la creeat omul.Oameni care se ocupa de astfel de”neu Luft”dansul,lauda si ci ca ”ínchinare”dar inchinare nu mai apuci decat 3minute la incheiere,si altele,sunt oameni care isi hranesc doar firea.

Acum e rândul vostru. Ce părere aveți?

