Ambasadorul

"Căci mie nu mi-e ruşine de Evanghelia lui Cristos"

Într-o mână Biblia, în alta șampania?


Cred că libertatea noastră în Cristos nu este o scuză să trăim pentru firea noastră pământească. Și nici nu pot să înghit argumentul că făcându-mă mai asemeni cu cei din lume le pot explica mai ușor Evanghelia. Dimpotrivă!

Eu cred din toată inima în abstinenţa de la alcool. Această înţelegere a mea poate crea controverse. Unii mă pot acuza de fariseism, legalism, tradiţionalism sau ne-biblicitate. Unii pot spune că nu înţeleg libertatea în Cristos. Cu toată consideraţia doresc să-mi exprim poziţia mea în această problemă atât de gravă. Nu scriu cu răutate despre acest subiect, ci dimpotrivă, vreau să-L onorez pe Domnul prin toată slujirea mea şi să-i încurajez pe cât mai mulţi să fugă de alcoolul care destramă atât de multe vieţi astăzi.

Nu beau băuturi alcoolice din mai multe motive.

Încerc să le enumăr:

Am un motiv personal. Mă gândesc la familia în care am fost crescut. La noi în familie nu s-a băut alcool. Sunt mulţumitor Domnului pentru asta şi ştiu că a fost doar Harul Lui. Doresc la rândul meu să le ofer băieţilor mei un bun exemplu.

Am un motiv istoric. Sunt un credincios baptist. Baptiştii au avut câteva caracteristici. Pe lângă aprinsul lor zel misionar, baptiştii au urmat codul “puritan” de vieţuire, evitând cu desăvârşire tutunul şi alcoolul, interzicând purtarea de podoabe şi respectând cu stricteţe Duminica drept zi “a Domnului”. Sunt mândru şi mulţumitor lui Dumnezeu pentru moştenirea care mi-a fost dată. Doresc să o transmit mai departe aşa cum am primit-o.

Am motive morale. Alcoolul îţi ia mintea. Nu mai poţi judeca corect şi vigilent. Alcoolul creează dependenţă. Îmi pun câteva întrebări:

– Mă ajută să devin un mai bun pocăit?

– Mă ajută să devin mai credincios Domnului?

– Mă face o persoană mai bună?

– Ne ajută alcoolul să alergăm “cu stăruinţă în alergarea care ne stă înainte”?

Răspunsul pentru mine la aceste întrebări este: NU! Atunci nu vreau să am de a face cu alcoolul!

Unii spun: “Eu nu mă îmbăt. Eu practic moderaţia şi cumpăratea. Este la fel ca şi cu mâncarea şi sexul. Trebuie să fim moderaţi”. Analogia nu este corectă şi nu funcţionează. Pentru că e o mare diferenţă între mâncat şi alcool. Mâncăm ca să trăim. Dacă vrem urmaşi asta se întâmplă prin actul intim. Alcoolul nu este necesar. Putem trăi, avea copii şi fără băutura alcoolică.

Adrian Rogers obişnuia să spună şi bine spunea:

Soluţia pentru alcool nu este moderaţia. Moderaţia este tocmai sursa acestei probleme.

Şi are perfectă dreptate. Cine devine dependent de alcool recunoaşte că totul a început cu un singur păhărel.

Este un proverb care sună cam aşa: “şarpele care te muşcă este cel cu care te-ai jucat”.

Am motive biblice.

– 1 Corinteni 6:12 – Toate lucrurile îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos; toate lucrurile îmi sunt îngăduite, dar nimic nu trebuie să pună stăpânire pe mine.

Iată că avem deja două principii: principiul edificării ( dacă nu mă ajută, nu am nevoie) şi principiul stăpânirii ( dacă creează dependenţă, fug cât văd cu ochii de acel lucru/practică )

– 1 Corinteni 8:13 – Dacă o mâncare face pe fratele meu să păcătuiască, nu voi mânca niciodată carne, ca să nu fac pe fratele meu să păcătuiască. ( 1 Cor.9:19-22; 10:32-33 )

Iată principiul dragostei faţă de credincioşi şi faţă de cei din lume. Vreau să fiu un exemplu clar pentru fraţii mei din biserică şi pentru cei din afara bisericii. Nu vreau să ştiu că cineva a alunecat pe panta aceasta teribilă a alcoolului, pentru că m-a văzut pe mine, Adi Condrea, consumând doar un micuţ pahar de alcool. Refuz să fiu o pricină de poticnire pentru cineva.

– Ps.4:7-8 “Tu-mi dai mai multă bucurie în inima mea decât au ei când li se înmulţeşte rodul grâului şi al vinului. Eu mă culc şi adorm în pace, căci numai Tu, Doamne, îmi dai linişte deplină în locuinţa mea“.

Vreau să-mi caut împlinirea şi bucuria în plinătatea Duhului Sfânt şi nu în băuturile alcoolice. Vreau ca eu, soţia mea şi cei dragi ai mei să poată dormi liniştiţi şi să fie pace deplină în casa mea, pentru că Domnul este prezent cu noi.

– Proverbe 31:4-5 “Nu se cade împăraţilor, Lemuele, nu se cade împăraţilor să bea vin, nici voievozilor să umble după băuturi tari; ca nu cumva bând, să uite legea şi să calce drepturile tututor celor nenorociţi”.

Cred că este esenţial pentru un lider, prezbiter sau pastor să practice abstinenţa de la orice băutută alcoolică. Noi trebuie să fim pildă şi exemplu pentru cei din “turma” pe care o avem de păstorit.

Cred cu toată convingerea că abstinenţa de la băuturile alcoolice este un stil de viaţă care îl onorează pe Dumnezeu.

Dacă am reuşit până acum să stau departe de acest duşman, alcoolul, a fost şi este doar meritul lui Dumnezeu. Prin Har sunt ceea ce sunt!

Pot totul prin Cristos care mă întăreşte.

Poate un păstor baptist să își împlinească cu credincioșie slujba în timp ce crede, practică și propovăduiește „libertatea” de a consuma alcool?

Anunțuri

Single Post Navigation

39 thoughts on “Într-o mână Biblia, în alta șampania?

  1. „Poate un păstor baptist să își împlinească cu credincioșie slujba în timp ce crede, practică și propovăduiește “libertatea” de a consuma alcool?”

    Poate că da, poate că nu. Cert e că apostolul Pavel a putut să propovăduiască libertatea de a consuma alcool şi să-şi îndeplinească slujba în acelaşi timp. 🙂

  2. crestinul de la tara on said:

    Pace voua! Frate Florin, sa presupunem ca sunteti pastorul meu si predicati libertatea de-a consuma alcool. De fapt, sunt un fost betivan notoriu, convertit si sunt la o onomastica cu fr. pastor Florin Puscas. Doar un pahar! Cugetul ma avertizeaza,ceva imi beep-uie in cap cu insistenta, dar il linistesc, doar si fratele pastor Florin Puscas bea. Si beau…uau ce bun a fost! Ca pe vremuri!!! Ceva dinlauntrul meu imi spune: inca unul. Doar, nu te-ai imbatat! Imi face cu ochii. Oh! Da! Inca unul…si ajung sa beau ca un porc, sa fac fapte scarboase, sa fiu exclus din Biserica, sa conduc beat si sa fac accident mortal. „Multumesc tare mult” frate pastor Florin Puscas!

  3. crestinul de la tara on said:

    Iertati-mi ironia din final, dar m-am transpus in postura unei astfel de persoane.
    „Si astfel, el, care este slab, VA PIERI din pricina acestei cunostinte a ta:el fratele, pentru care a murit Hristos!”1Corinteni 8:11
    De altfel, nu stiu cum se vede din afara, dar, vorbind din interior, ca slujitor sunt raspunzator de sufletele ce le slujesc. Pavel imi spune sa NU fiu pricina de poticnire.
    Scriu sub pseudonim, nu ca as avea ceva de ascuns, sau ca as fi autor de opere literare, ci pentru ca ma identific foarte bine cu un crestin de la tara. Numele meu este Samuel Priala si sunt un crestin de la tara, un rob netrebnic in slujba Sfantului Stapan si Domn IAHVE ELOHIM.

  4. Frate Sami,

    bine ai revenit în „ambasadă”. Mi-a fost dor de tine.
    Mulțumesc pentru contribuția la un subiect sensibil dar cred eu foarte clar în Biblie.

    cu drag,

    creștinul de la orășel 🙂

  5. @crestinul Și e vina mea că Sfânta Scriptură, prin cele scrise de apostolul Pavel, dă o oarecare libertate? Libertate care e îngrădită de propriul cuget (fiind păcat să mănânci sau să bei dacă tu crezi că e păcat) sau de cugetul altora.
    Evident, dacă un om a fost alcoolic și știe că nu se poate opri odată ce pune alcool în gură, acel om comite un păcat jucându-se cu ispita. De asta sunt pentru ideea de precauție. Da, e mai bine să nu te atingi de alcool decât să riști să te îmbeți sau să devii alcoolic. Raționamentul nu poate fi însă extins dincolo de Biblie. Nu poți susține că e păcat să bei alcool, indiferent de situație sau de persoană. Vorba aia: devii mai catolic decât Papa. 🙂 Dacă însuși Domnul Isus a băut vin, ba mai mult, a transformat apa în vin, cine este un om să susțină că e întotdeauna păcat să bei? Să nu mai vorbim de „păcătosul” de Pavel, care îl instigă pe Timotei să mai ia și câte un „gât” de vin. 🙂
    Dacă ar fi după mine, m-am bucura să fie toți puritani sau precauți. Dar când faci anexe la Biblie, fie ea și o anexă numită „credința și practica biserciilor baptiste”, pentru mine e clar că defilezi pe arături…

  6. Adavidoaei Cristian on said:

    Florin, bucuria mea este ca paradigma bisericii baptiste e în esenţă una corectă, biblică : Revelaţie – Doctrină – Practică (eclesială) , şi nu invers sau altfel. Cred că încurci voit contextul în care apostolul Pavel vorbeşte despre libertatea cugetului, fie pentru că tu cauţi să ai dreptate de dragul dialogului teologic, fie ai o teologie greşit articulată. Aş vrea să corectez modul tău de argumentare, din simplu motiv că Scriptura nu are mai multe interpretări ci doar una,când vorbim de lucrurile clare, prin simplul raţionament, în care Scriptura se interpretează cu Scriptură; deci nu cred că ai putea argumenta vreodată că Pavel, alt apostol sau vreun autor a unei cărţi din Sfânta Scriptură, sau Domnul nostru Isus Cristos a învăţat pe oameni libertatea de a consuma alcool. Apoi e pueril să înţelegi că a mânca este tot una cu a bea alcool. Sunt lucruri diferite şi tu înţelegi bine acest lucru. Ce este greşit, şi interzis de pus în practică, viaţa de sfinţenie pe marginea prăpastiei, jocul cu focul în sân crezând că nu vei lua foc.
    Deci roagă-te, citeşte Scripturile, lasă-l pe Domnul care te iubeşte să te umple de El şi de Cuvânt şi apoi vino să mai discutăm pe tema consumului de alcool de către cei ce sunt creştini – urmaşi ai lui Cristos.

  7. Unde a propovaduit Pavel aceasta libertate atat de „certa”?

  8. Fr. Adi, am citit azi un articol despre un „orasel de numai 100.000 de locuitori”, nu stiu cum ar trebui sa-i zicem Hategului (?)

  9. Vorba lui Richard Wurmbrand: „Citeşte toată Biblia şi ai să găseşti.” 🙂
    Aproximez că-ţi va lua vreo 2-3 luni. Dacă tot nu găseşti, o să-ţi dau nişte referinţe.

  10. Sa presupunem ca am citit-o de atatea ori incat sa nu-mi mai amintesc numarul si ca ma fac ca nu ma prind de raspunsul dvs evaziv – treceti direct la referinte (oricum n-as citi Biblia in cautare de astfel de referinte, dar, daca tot ati reusit o asemenea cercetare, ajutati-ma cu niste referinte).

  11. Florin,

    nu cred că avem timp să așteptăm 2-3 luni.
    Ai putea să dai câteva referințe mai repede?

    Mulțumesc!

  12. Bună întrebare!

  13. Coloseni 2:16 – Nimeni, dar, să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură, sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de Sabat.

    1 Timotei 5:23 – Să nu mai bei numai apă, ci să iei şi câte puţin vin, din pricina stomacului tău şi din pricina deselor tale îmbolnăviri.

    Două versete care mi-au venit în minte. Şi nu pot să mă laud cu o memorie de elefant. 🙂

    Aruncaţi o privire şi peste comentariul meu de mai jos, în care i-am răspuns lui Samuel Priala.

    În rest, înterdicţie am găsit cu privire la beţie.
    Pe urmă, îngrădiri pentru cazurile în care băutul ar fi împotriva propriei conştiinţe sau pentru cazurile în care un frate, văzându-te că bei, ar putea păcătui. „Bine este să nu mănânci carne, să nu bei vin şi să te fereşti de orice lucru care poate fi pentru fratele tău un prilej de cădere, de păcătuire sau de slăbire.”. Evident, tare ne place să punem la socoteală doar partea cu băutul vinului, nu şi restul lucrurilor care pot fi prilej de păcătuire pentru alţii. Ori nici nu poţi să ai grijă de toţi. Doar pentru că un adventist se poticneşte când te vede că mănânci o friptură de porc înseamnă că e un păcat să o faci?
    Şi, în fine, mai e limitarea cu privire la diaconi.

    În concluzie, nu văd absolut nicio problemă ca în momentul ăsta să mă duc până în bucătărie şi să-mi pun juma’ de pahar de vin. Apoi să zic un „Doamne, al tău e Pământul, cu tot ce e pe el. Îţi mulţumesc pentru acest vin alb”. 🙂 Dumneavoastră, stimaţi puritani, nu mă vedeţi, deci nu are cine să se poticnească. 🙂

    Acum revin şi vă întorc politicos întrebarea: Unde anume e „foarte clar în Biblie” că e păcat să bei vin?

  14. crestinul de la tara on said:

    O regula de baza arata ca Biblia se interpreteaza in context (imediat, departat). Ramanand in contextul Epistolei 1Corinteni si totodata in contextul teologiei pauline, putem citi in 10:31:
    „Deci, fie ca mancati, fie ca beti, fie ca faceti altceva: SA FACETI TOTUL PENTRU SLAVA LUI DUMNEZEU.”
    Iarasi, PRIVIND PRIN PRISMA REALITATII INTALNITE PE TEREN, in cei cativa ani de slujire, si nu prin prisma unei anumite randuieli, oamenii nu mai sunt, ca si Pavel, pasionati de gloria lui Hristos…cauta, pur si simplu, argumente pentru a-si sustine poftele launtrice. ORICE CUVANT SCOS DIN CONTEXT DEVINE UN PRETEXT.

    1Noiembrie 2008. La Iasi un barbat baut si-a ucis sotia, apoi s-a omorat. Daca ai fi fost una din cele doua fiice ale familiei si ai fi vazut scena aceasta groteasca, ti s-ar fi imprimat pentru totdeauna „cat de minunat e alcoolul”.
    USA grav accident auto. Din cauza alcoolului, un sofer beat oamoara sotia, mama si fiica de 4 anisori ale fratelui Jerry Sittser(profesor universitar din Chicago). Daca te-ar fi chemat Jerry Sittser , ti s-ar fi imprimat pentru totdeauna „cat de minunat e alcoolul”.
    Tatal unui prieten a fost in Biserica…a crezut in libertatea de-a bea, si a murit in betie calcat de o masina.
    Daca ai fi fiul acestui tata ai trai pentru toata viata marcat de „cat de minunat e alcoolul”.

    Biblia zice ca betivii nu vor intra in Imparatia lui Dumnezeu (1Corinteni 6:9-10)
    Si de unde incepe betia? De la abstinenta? Nu! Betia incepe de la un pahar atat de nevinovatel, care mai cheama un alt pahar nevinovatel…

    Alcoolul a devenit o problema de ordin social, mondial.

    IATA DE CE NU POT FI AVOCATUL ALCOOLULUI.

    MA MIRA INSA FAPTUL, CA DESTUI OAMENI CAPABILI SI CONSTIENTI DE ALTFEL DE CRIMELE, VIOLURILE, ACCIDENTELE, BOLILE CAUZATE DE ALCOOL, ISI PERMIT TOTUSI SA FIE AVOCATII ALCOOLULUI.

  15. Cred ca atunci cind citim textele de mai sus, cu spusele lui Pavel, care se lauda in Domnul, ca el calca pe urmele lui Hristos,, trebuie sa ne aducem aminte si de textul care spune sa veghem neincetat ca sa nu cadem in ispita.
    Cum mai pot veghea eu, daca creierul meu primeste o micuta doza de alcool?
    Sa nu ne judece nimeni, oare ce inseamna? ca nu voi fi niciodata un prilej de pacatuire pentru nimeni
    deci? Nu beau>
    Sa iei un pic de vin …stiu din medicina serioasa pe care am facut -o ca asistenta acum o suta de ani(48 numai) ca vinul face aciditate si e contraindicat la stomac.’Nu am inteles cum de Pavel nu a stiu asta. 🙂

  16. Am zis eu că alcoolul „e minunat”? Domnule, faceţi o confuzie. Discuţia nu era despre faptele beţivilor, ci despre alcool în contextul Bibliei. Ori Biblia nu susţine că e păcat să bei. Zice doar că e păcat să te îmbeţi. Că e mai bine să te abţii decât să scapi lucrurile de sub control, ăsta iar e un lucru limpede ca bună ziua.
    Extinzând raţionamentul dumneavoastră, putem ajunge la tot felul de bazaconii. Câţi oameni mor în accidente de maşină? O mulţume! Mai bine nu mai mergem cu maşina.
    Internetul e plin de pornografie. Ştim ce efecte are pornografia. Mai bine să nu mai folosim computerele decât să riscăm să facem parte dintre milioanele de dependenţi de pornografie.
    Aş mai avea o mulţime de exemple, dar sunt convins că sunteţi o persoană inteligentă şi nu aveţi nevoe de ele.

  17. Eu v-aş sugera o reîmprospătare a cunoştinţelor medicale. Evident, cei 48 de ani şi-au spus cuvântul…

  18. Un frate din Basarabia era atit de credincios, ca dupa sapte zile de psot total, a vindecat prin Domnul cu nrugaciune vaca bolnava (vea mulkti copii i a cimparat o vaca, care insa avea epilepsie); sotia necrednciosa s-a pocait in acel moment, cind el i-a spus :hai in grajdi ,sa vedem vaca:si s-a rugat , din ea a iesit ceva ca o minge neagra care parea elalstica prin miscarile pe care le facea;
    s-a rostogolit si a calcayt-o o masina; era „ceva’ necurat.
    Dupa o vreme, fartele a inceput sa bea doar cite un pahar de vin de casa, a devenit alcoolic; dar Domnul nu l-a lasat; a avut un cancer inoase, in boala sa- pocait.(avea dureri ingrozitoare)
    Dar daca el ar fi ramas pocait si nu ar fi baut, ar mai fi avut parte de suferinta prin nimicirea carnii?

  19. imi cer scuze pt greseli;
    am scris f.greu, nu stiu ce se intimpla, ca nu pot pune cursorul (tasta )ceva nu merge; doar intermitent>

  20. multumesc,
    imi place ca ai un spirit atit de crestinesc,
    cum sa ma mai mir ca faci apologia vinului. 😦
    multumesc Domnului ca nu am uitat nimic din ceea ce am invatat;
    ca Domnul mi-a dat o minte lucida la 68 de ani; i
    . 🙂
    ncit dar nu primesc invatatura „biblica” de la „frati: care interpreteaza , scotind texte din context; oricita „scoala” recentaar avea . 😉
    Si totusi…respectul!
    ar avea.
    Domnu sa te binecuvinteze! cu ceea ce stie El ca e mai bun.

  21. Dacă îmi demonstraţi ce anume, cum şi de ce e scos din context, aveţi tot respectul meu. Şi nu mă refer la o „demonstraţie” precum cea făcută de comentatorul „crestinul de la tara „.
    Între timp, rămân la părerea că la 68 de ani s-ar cuveni mai degrabă ca oamenii să-şi aştepte liniştiţi întâlnirea cu Domnul, nu să scrie bazaconii pe bloguri.

  22. Florin Pușcaș,

    aș fi crezut că primul avertisment finuț venit din partea unei surori de 68 de ani ar fi fost suficient. Dar se pare că nu este.
    Ce înseamnă să așteptăm la 68 de ani liniștiți venirea Domnului? Tu câți ani ai? Crezi că ești mai departe de venirea Domnului decât sora Elisa? Te înșeli!
    Ironia este poate potrivită între tipi de aceeași teapă. Dar nu și în cazul acesta! Îmi pare rău!
    Și apoi, nu văd unde-s bazaconiile?

  23. vioricaO on said:

    Chiar azi am ascultat la RVE o emisiune care dezbatea acest lucru: alcoolul! Se spunea ca este cel mai periculos drog din lume, pentru ca e legal, nu ca stupefiantele! Si pentru ca la alcool au acces si copii , cu varste din ce in ce mai mici, fete si baieti in aceeasi masura. Acum, nimeni nu-si cunoaste cu adevarat limitele si nu poate sti cat e destul, sau ce inseamna un pahar, sau o jumate de pahar de alcool pentru organismul lui.
    Ca scrie in Biblie si ca fr.Cornilescu a tradus asa, poate a gresit traducerea:)) ca nu concepea ca oamenii sa nu bea deloc vin…poate apostolul Pavel o fi spus, lui Timotei, sa nu bea vin, din cauza deselor imbolnaviri:)
    Stiu si eu nu caz, tot asa cu un pastor faimos, care avea un sofer dintr-o familie credincioasa , unde nu se consuma alcool; intr-o zi la restaurant, fr. pastor isi comanda si un pahar de vin, dupa masa copioasa, cu motivatia, ca si apostolul Pavel da sfaturi lui Timotei. Omul nostru soferul, se uita , nu bea, normal, trebuia sa sofeze, dar il pune pe ganduri, si incearca acasa… incepe cu un pahar… au trecut de atunci cam 30 de ani, si el nu s-a mai oprit … si-a distrus familia, copii sunt in lume, el e mereu beat si sotia lui indura si sufera…
    Fr. pastor ,nu are nici o problema, predica in continuare dar nu mai stiu, cum mai sta cu paharul de vin dupa o masa copioasa…
    Florin, acum hai, nu te supara pe cei care au 68 de ani, sau pe aproape…si ce daca stam pe bloguri crestine si scriem si noi; de ce bazaconii?Nu ne patineaza mintea, inca! Asteptam intalnirea cu Domnul , ca orice crestin, cu dragoste si bucurie! Dar asteptam si postasul cu pensia, macar atatea ani, citi am platit in contul ei:))) si nu uitati cei tineri ca si voi, veti fi batrani, daca nu vine Domnul intre timp!

  24. Între timp, până îmi găsesc „un tip de aceeaşi teapă”, ca să nu mai ironizez o băbuţă cu prea mult timp liber, v-aş ruga să-mi răspundeţi la întrebarea pe care, cu respect, v-am adresat-o mai sus.

  25. Păi nu i-o fi învăţat direct, dar cum îţi explici faptul că Domnul Isus şi apostolii consumau alcool? Ba mai mult, Domnul Isus a transformat apa în vin. Adică le-a dat oamenilor să bea… pffff! Iar după ce au băut, nu am scris nicăieri ceva de genul: „fraţilor, noi am mai băut, dar voi să nu o faceţi că e păcat”.
    Revin cu un verset: Coloseni 2:16 – Nimeni, dar, să nu vă judece cu privire la mâncare sau băutură, sau cu privire la o zi de sărbătoare, cu privire la o lună nouă sau cu privire la o zi de Sabat.
    Păi dacă tu simţi că te joci cu focul când bei un pahar de vin, atunci nu-l mai bea. Bag de seamă că sunt înţeles niţel greşit. Eu nu susţin că ar trebui să ne apucăm acum să propovăduim în stânga şi-n dreapta că e bine să bei alcool. Dar nici nu pot să fiu de acord, după ce înţeleg din Biblie, că a bea este un păcat indiferent de persoană sau de situaţie.

  26. Florin,
    se pare că nu pricepi că în fața unei doamne de 68 de ani se cere o anumită doză de respect. Chiar și pe bloguri. Dacă și mamei tale îi spui „băbuță” atunci … ai contactat un obicei prost.

    În primul rând, trebuie să explicăm textele care interzic total consumul de vin: Lev.10:8-11; Judecători 13:3,4; Prov.31:4,5; 1 Tim.3:2,3. Cum poate Scriptura aproba consumul moderat de vin fermentat în timp ce îl consideră “batjocoritor” ( Prov.20:1 ) Cum se poate ca același vin să fie și respins și aprobat de Scriptură?
    A doua observație are de-a face cu natura vinului fermentat. Poate Dumnezeu aproba consumul moderat al unei băuturi care poate produce atâtea ravagii? Moderația reduce consecințele dar nu le elimină!

  27. Păi dacă mergem în Vechiul Testament vă dau şi eu câteva versete:

    Geneza 14:18 Melhisedec, împăratul Salemului, a adus pâine şi vin: el era preot al Dumnezeului celui Preaînalt.
    Deşi însuşi Melhisedec i-a dat lui Avraam vin.

    Geneza 27:28 Să-ţi dea Dumnezeu rouă din cer şi grăsimea pământului, grâu şi vin din belşug!
    Isaac îl binecuvintează pe Iacov cu… vin!

    Chiar şi jertfele erau cu vin. Ori se ştie că nu se jertfeau lucruri rele, de lepădat.

    Psalmii 104:14, 15 Tu faci să crească iarba pentru vite, şi verdeţuri, pentru nevoile omului, ca pământul să dea hrană: vin, care înveseleşte inima omului, untdelemn, care-i înfrumuseţează faţa, şi pâine, care-i întăreşte inima.
    Vinul e trecut la categoria hrană dată de Dumnezeu pentru a-i înveseli inima.

    Proverbele 31:6 Daţi băuturi tari celui ce piere, şi vin, celui cu sufletul amărât.
    Cum îşi permite oare Solomon să dea asemenea sfaturi? De menţionat că în versetul anterior spune că nu se cade împăraţilor să bea vin. Ceea ce e cât se poate de corect, nu numai pentru împăraţi, ci şi pentru alţii care conduc. Asta însă, după cum se vede în versetul citat, nu e valabil şi pentru plebei. 🙂

    Matei 11:19 A venit Fiul omului mâncând şi bând, şi ei zic: „Iată un om mâncăcios şi băutor de vin, un prieten al vameşilor şi al păcătoşilor!” Totuşi, Înţelepciunea a fost îndreptăţită din lucrările ei.”
    Gura slăvită a Domnului Isus a rostit cuvintele acestea. Şi nu doar că a băut, dar a şi transformat apa în vin. Ar fi făcut Isus un lucru rău? Ar fi creat din apă un lucru păcătos?

    Matei 26:29 „Vă spun că, de acum încolo nu voi mai bea din acest rod al viţei, până în ziua când îl voi bea cu voi nou în Împărăţia Tatălui Meu.”
    Hmmmm… ca să vezi! Deci în Împărăţia lui Dumnezeu vom bea vin împreună cu Isus.

    În schimb, deşi eu sunt cel acuzat de scoateri din context, dumneavostră sunteţi cel care o comiteţi. Să vedem ce versete mi-aţi dat.

    Leviticul 10:8, 9, 10, 11 Domnul a vorbit lui Aaron şi a zis: „Tu şi fiii tăi împreună cu tine să nu beţi vin, nici băutură ameţitoare, când veţi intra în Cortul întâlnirii, ca să nu muriţi: aceasta va fi o lege veşnică printre urmaşii voştri, ca să puteţi deosebi ce este sfânt de ce nu este sfânt, ce este necurat de ce este curat, şi să puteţi învăţa pe copiii lui Israel toate legile pe care li le-a dat Domnul prin Moise.”
    Zice să nu beţi vin CÂND veţi intra în Cortul întâlnirii. Plus că se referă la Aaron şi urmaşii lui.

    Judecatorii 13:3, 4 Îngerul Domnului S-a arătat femeii şi i-a zis: „Iată că tu eşti stearpă şi n-ai copii; dar vei rămâne însărcinată şi vei naşte un fiu. Acum ia bine seama să nu bei nici vin, nici băutură tare şi să nu mănânci nimic necurat.
    Evident că i-a zis să nu bea vin. Dar nu pentru că vinul ar fi rău, ci pentru că alcoolul nu e sănătos pentru făt.

    Proverbele 20:1 Vinul este batjocoritor, băuturile tari sunt gălăgioase; oricine se îmbată cu ele nu este înţelept.
    Aţi uitat să menţionaţi şi partea a doua a versetului. Cine SE ÎMBATĂ cu ele nu e înţelept.

    1 Timotei 3:2 Dar trebuie ca episcopul să fie fără prihană, bărbatul unei singure neveste, cumpătat, înţelept, vrednic de cinste, primitor de oaspeţi, în stare să înveţe pe alţii. Să nu fie nici beţiv, nici bătăuş, nici doritor de câştig mârşav, ci să fie blând, nu gâlcevitor, nu iubitor de bani.
    Din nou, se referă la episcopi şi zice să nu fie BEŢIVI, nu să nu bea deloc. Să nu mai vorbim de celelalte cerinţe. Cât le mai place unora să alerge după funcţii şi după bani deşi sunt episcopi!…

    Aşa putem să tot facem legi în sprijinul propiilor limite şi să-i acuzăm pe alţii de scoateri din context. Eu nu am început să comentez pe aici şi să fac pe avocatul alcoolului pentru mi s-ar părea un lucru extraordinar de bun. Doar că nu e corect să formulăm principii şi să băgăm Biblia la înaintare, deşi respectivele principii se bazează mai mult pe legi omeneşti (deloc greşite de altfel) şi pe propriile credinţe şi practici.

  28. Pai si cum ati dedus ca Pavel a propovaduit libertatea de a consuma alcool? Stiam de aceste versete, chiar credeati ca nu am citit Biblia? Hai sa fim seriosi!

    Evident ca apostolul Pavel nu se ocupa cu asemenea lucruri… sa se apuce el, om in toata firea sa propovaduiasca libertatea de a consuma alcool. Avea o cu totul alta chemare, mult mai inalta si mai sfanta.

    Modul in care argumentati folosind versete este de tipul celui „noi vrem la ora 9 la biserica duminica dimineata ca asa scrie in Fapte – ca s-au dus crestinii la Templu la ora 9”. Nu este suficient sa citim un principiu sau un sfat cu valente multiple pentru a si intelege la ce anume se refera si cum se aplica.

    Cel putin versetul din Coloseni nu se refera la bauturi alcoolice, dupa cum o sa scriu in alt comentariu. Scriptura nu propovaduieste bautul si nebautul, ci alte cele, pe un nivel mai inalt al complexitatii gandirii. Raportul dintre ce deducem noi si ce a intentionat autorul Scripturii poate fi, insa, supra sau sub-unitar, dupa caz.

    Am reactionat la comentariul dvs din mai multe motive, dar pe unul il voi mentiona fiindca presupun ca-i va ajuta pe altii (care citesc). Noi trebuie sa facem diferenta intre Scriptura ca text sacru, teologie si ortopraxie.

    Scriptura este un text finit ca numar de cuvinte, carti, teme s.a.m.d., dar vorbeste despre incomensurabilul Dumnezeu. este un text scris de oameni dar prin revelatie divina si in conditii exceptionale din mai multe puncte de vedere.

    Teologia este constituita in ceea ce intelegem noi din ceea ce citim din Scriptura. Ea poate fi mai complexa sau nu, simplista, absurda, buna etc. In acelasi timp, cand vorbim de teologie vorbim de doctrina. Si cand vorbim de doctrina vorbim atat despre doctrina oamenilor Scripturii (cei insuflati, prorocii, apostolii – Pavel, de exemplu, a invatat lucrurile credintei prin descoperire dumnezeiasca, intr-un mod exceptional si incompatibil cu experienta noastra cotidiana) care poate vi vazuta si ea ca fiind in schimbare, in sensul evolutiei personale, sau ca dreptarul acela al invataturii sanatoase, adica credinta sfintilor care a fost data odata pentru totdeauna, adica doctrina adevarata a crestinului matur si complet; cat si despre doctrina cititorului Scripturii (urmatoarele generatii, cei care au citit doar Scriptura, dar nu au fost contemporani cu cei care au scris-o). Nu intru in detalii, dar diferentierea aceasta se dovedeste a fi foarte importanta in demersul unei atare discutii.

    Avand in vedere aceste considerente, veti intelege de ce este periculos de gresita o abordare de tipul „Pavel a propovaduit libertatea de a bea bauturi alcoolice”.

    In plus, teologia nu este un fel de cos in care ne aruncam ciornele incercarilor esuate de a intelege adevarul si nici vietile noastre nu ar trebui sa fie ghidate dupa schitele pe care le scoatem dintr-un astfel de cos.

  29. In Proverebe spune :
    nu te uita la vinul care curge rosu in pahar.
    vinul este batjocoritor;
    Isaia;
    se infierbinta de vin (5-11)
    ei se clatina de vin'(28-7)
    „iar voi ati dat Nazireilor sa bea vin
    (amos2-12)
    „sa nu bei vin si sa te feresti de orice luru.(.rom 14-21).
    Frate Adrian,
    eu am trecut prin tinerete, multumesc Domnului;
    dar si azi Ii multumesc tot Lui ca ma simt tinara. :))))
    ca asa tinerica am putut sa merg la tara, 6km pe jos, pe linga drumul cu autobusul si autostopul si sa ajut o sora tinerica, prietena, care e insarcinata cu doi copii mici si singura; sotul a fost plecat in America cu cel de al treilea (Matia ,micutul cu cancer, vindecar pe blogul fr Marius)la operatie de reconstructie;
    ma laud in Domnul ca inca pot putin macar sa ajut;
    deci tineretea fara batrinete o am de la Domnul. 🙂
    Slavit sa fie Numele lui; El sa ne dea intelepciune la toti.
    Medicina mea, nu se rezuma la simpla referinta cu vinul; caut pe net, orideciteori e nevoie de un tratamnet , de o boala a cuiva, de niste simptome necunoscute.
    Sora mea a fost la medicul orelist si cind s-a dus la medicul de familie, acela nu stiu ce inseamna „acufene” un simptom simplu; a cautat imediat pe net, dar acesta s-a intrerupt tocmai atunci.
    Acasa ma intreaba , tu stii ce inseamna acufene?
    Eu ii spun, pe ea o cuprinde mirarea, cum de nu a stiut si dna doctor. 🙂
    Tineretea doamnei doctor nu a folosit la nimic. 🙂

  30. Sa dea Domnul sora Viorica sa ramina tot tineri in Domnul. 🙂

  31. Legat de versetul Coloseni 2: 16 si folosirea lui in contextul bauturilor alcoolice.

    Nu-mi propun o analiza complexa, dar fac unele observatii necesare, mai ales avand in vedere folosirea acestui verset in diverse contexte dupa tiparul „ia din lada ce vine la mana si arunca in oponent”. Fara sa fac vreo aluzie la cineva, as vrea sa subliniez chemarea intelepciunii la decenta in invatarea stiintei sfintilor. E important sa vedem intelepciunea ca niste ape adanci, din care omul priceput stie sa scoata la nevoie.

    Observatiile:
    – versetul se refera la anumite chestiuni care sunt „umbra lucrurilor viitoare”, avand de-a face cu aspecte ale Vechiului Testament;
    – versetul subliniaza lipsa unei cai omenesti intru mantuire (nu un regim, nu o dieta etc imi dau calea pentru mantuire);
    – versetul face parte dintr-un grup de versete prin care fratii din Colose sunt chemati de Pavel sa nu se ia dupa invataturile incepatoare ale lumii (si nu dupa Cristos si noua Sa creatie/lucrare);
    – acest pasaj pune in opozitie lucrarea vizibila omului cu ceea ce face Cristos in mod deplin si exceptional – noi trebuie sa ramanem in Cristos asa cum l-am primit
    – versetul face parte dintr-un rationament prin care Pavel ia autoritatea din mainile unor impostori, chemandu-i pe crestinii din Colose sa nu-i lase pe acestia sa-si faca voia lor proprie cu ei (umflati de o mandrie desarta si adresand realitati despre care, de fapt, nu au cunostinta – inchinari la ingeri sau alte ritualuri despre care, de fapt, Dumnezeu nu ne-a vorbit).

    Sa nu amestecam aceste chestiuni cu bautul bauturilor alcoolice – nu au de-a face.

  32. Foarte multi bautori nu stiu nimic din Biblie,
    dar am auzit adesea ca ei stiu ca Domnul Isus a transformat apa in vin>
    scuzinidu-si patima.
    Nmnai ca ei nu stiu de ce a facut Mintuitorul acest lucru>
    Noi ar trebui sa o stim.
    Frate Adi, cum explicati dvstra acest lucru?
    pentru ca e limpede ca nu pentru a fi cit mai mult vine a facut-o.

  33. Sora Elisa,

    să vă țină Domnul numai în harul Său și să vă dea sănătate și călăuzire în tot ce faceți.

  34. 1 Timotei 5: 23 este un verset din Biblie!

    Este un sfat a lui Pavel catre Timotei, care vroia sa se tina departe cu totul de vin (nu stiu cum era vinul atunci, dar voi folosi totusi cuvantul asa cum e tradus in limba romana, Cornilescu), dar care avea probleme cu stomacul. Vinul despre care vorbeste Pavel are de-a face cu medicina si nu cu aspectul culinar (ce sa mancam si ce sa bem). Apostolul Pavel nu s-a ocupat de retete de mancare pentru crestini, dar nici nu a apucat sa-l trimita pe Timotei la farmacie (spre surprinderea unora, pe vremea aceea nu existau farmacii asa cum le cunoastem noi astazi – au existat si alte vremuri in istorie).

    Deci:
    – Timotei prefera mai degraba sa sufere cu stomacul decat sa bea vinul acela despre care e vorba acolo;
    – Pavel ii recomanda acest vin ca medicament (nu are de-a face cu ce sa bea, ce sa manance si ce sa nu);
    – Pavel nu discuta aici teologia bauturilor alcoolice;
    – Pavel nu propovaduieste aici libertatea de a bea bauturi alcoolice

  35. Despre libertate.

    Unii vorbesc despre libertatea de a bea alcool ca reiesind din Scriptura. Cateva observatii despre libertatea despre care vorbeste Scriptura:
    – e vorba despre libertatea pe care o aduce Cristos fata de pacat (vezi Romani si Galateni, un studiu aprofundat daca se poate);
    – libertatea robiei fata de Cristos (doulos);
    – o libertate care poate fi transformata de om in ceva nedorit (un prilej de a sluji firii pamantesti sub pretextul libertatii in Cristos, i.e.: sa facem ceva firesc sa para duhovnicesc); deci libertatea aceasta poate fi inteleasa si practicata gresit;

    Libertatea nu vine singura, ci e insotita si de intelepciune. Libertate fara intelepciune este autoinselare. E ca in reclama aia cu nebunul care-l arunca pe un preot de pe turn crezand ca e Batman numai fiindca e imbracat in negru (e prea tarziu dupa ce ai vazut ca a cazut si a murit sa afli ca nu e… Batman). Sunt liber sa ma arunc din avion? Sunt! Dar sunt si intelept sa nu o fac. Deci, sunt liber nu sa ma arunc, ci sa nu ma arunc.

    A fi liber nu se formuleaza pozitiv in raport cu orice poate un om face. Sunt liber sa fac binele. Sunt liber sa nu mint. Sunt liber sa iubesc. Sunt liber sa iert si sa nu ma razbun. E intelept sa fiu liber si sunt liber sa fiu intelept, dar nu toti sunt intelepti desi cred ca sunt liberi si nu toti sunt liberi crezand ca sunt intelepti.

  36. Despre bauturile alcoolice.

    Doctorii si lumea nu le recomanda, dar le promoveaza. Nu le recomanda fiindca provoaca boli si duc la distrugerea trupului nu la implinirea lui. Alcoolul e mincinos cum e orice alt surogat folosit de om pentru o implinire partiala. Prin tot mai multe legi se vrea protejarea omului de alcool, dar, pana la urma, el alege cat rau sa-si faca.

    Deci, ca bauturile alcoolice fac rau o spune observatia si stiinta omeneasca. Noi avem pretentii la ceva mai mult decat atat. Este o imagine pe care nu vreau s-o descriu aceea a unui crestin care incearca sa fie avocatul diavolului in ceea ce nu intelege, de dragul unei impartialitati aparente (omul nu poate sa fie impartial pana la sfarsit) si a unei pareri despre sine supraevaluate, amestecata bine in supa de libertati.

    Parerea mea e ca daca cineva vrea sa bea, sa bea frate, cine-l tine? Dar sa bea pe pielea lui si acasa, adica sa nu se apuce el sa ne educe noua copiii si sa ne tina prelegeri aiuritoare post-tratament la masea.

  37. Niciodata!

  38. S-ar putea sa fie vin de plante spre exemplu, ca cel recomandat de Maria Treban in cartea sa cu leacuri din farmacia Domnului.

  39. Partea cea mai frumoasa pentru mine este capacitatea duhovniceasca deosebita de care au dat dovada inaintasii nostri cand au pus pe lista neagra obiceiuri precum bautul de alcool sau fumatul. In timp s-a dovedit cu prisosinta, omeneste vorbind, cat rau fac acestea (si altele).

    Sunt unii astazi chiar din randul evanghelicilor care fac apologia unor asemenea practici. Un motiv se constituie chiar in caracteristica vremurilor in care traim, cand oamenii tind sa faca abstractie de istorie si de experienta bogata pe care o putem strange de acolo (de ce sa mai inventez eu roata?). Alegerea hotarata a celor din alte vremuri a fost platita mai apoi destul de scump, dar ruptura de lume si pacat a fost evidenta, clara, care nu a lasat loc ambiguitatii. E greu in vremuri ca acestea, de libertinaj si delasare spirituala sa mai pastrazi anumite standarde, dar e dureros de josnic sa-ti bati joc de inaintasi ca umbrela pentru ascunderea realitatii incapacitatii de a fi un om hotarat in toate caile sale, intelept (intelepciunea se afla pe mijlocul cailor neprihanirii) si cu discernantul antrenat.

Acum e rândul vostru. Ce părere aveți?

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: