Ambasadorul

"Căci mie nu mi-e ruşine de Evanghelia lui Cristos"

Ceartă în Cetate


Astăzi am citit câteva capitole din cartea Deuteronom. Sunt legi și rânduieli pe care Dumnezeu le oferă poporului prin gura slujitorului Său, Moise. Vă încurajez să le citiți, să vă lăsați uimiți de înțelepcinea lui Dumnezeu în a păstra, conduce și prospera o întreagă națiune. 

Doar un principiu la care doresc să medităm acum: 

Dumnezeu îi spune lui Moise că în situația în care e prea greu de judecat o ceartă sau neînțelegere din popor, să meargă în fața preoților și în fața celui care are slujba de judecător.  Ei vor spune hotărârea legii.

Acum, vine porunca: „să faci cum îți vor spune ei … să nu te abați de la ce-ți vor spune, nici la dreapta, nici la stânga”. Dar, Dumnezeu care cunoaște omul așa de bine, mai adaugă ceva. Dacă certărețul, cel pus pe harță și neînțelegere în poporul Domnului este așa de mândru încât nu ascultă de preot sau de judecătorul ales de Dumnezeu, omul acela să fie omorât. De ce o așa pedeapsă grea? De ce să nu meargă la un alt judecător? Sau la un alt preot mai îngăduitor și mult mai „înțelept”? Același Dumnezeu Atotștiutor și Atotînțelept ne oferă secretul: „pentru ca tot poporul să audă și să teamă și să nu se îngâmfe„. Când certărețul, dezbinatorul, cel veșnic nemulțumit este lăsat să „zburde” liber prin adunarea Domnului, atunci poporul aude, nu mai are frică de Dumnezeu și nici rușine de oameni și ajunge îngâmfat și gata pregătit pentru … dezastru. 

( Text Biblic: Deuteronom 17:8-13 )

 

Single Post Navigation

10 thoughts on “Ceartă în Cetate

  1. Da. Sunt legi care ne-ar putea părea severe. Însă când înțelegem că aceste prevederi erau cerute în contextul unei conduceri theo-cratice, în cadrul căreia Dumnezeu se angajase să supervizeze atitudinea liderilor (preoți și judecători), putem să ne liniștim. Dumnezeu nu ar fi permis judecăți greșite. De aceea se și cerea
    supunere deplină. Astăzi, când trăim în cadrul unei conduceri demo-cratice, acele cereri nu mai pot fi aplicate.
    Uneori, noi, cei ce suntem conducători în biserici, am dori ca oamenii să ne asculte ca și cum L-ar asculta pe Dumnezeu. Însă această atitudine este primejdioasă și pentru noi și pentru ei. Tot ce este permis acum se rezumă la a ne strădui să arătăm bisericii care este calea corectă. Apoi fiecare trebuie să decidă ce va face. Și când cineva ne atrage atenția că poate am greșit, este bine să ne verificăm atent poziția. Nimic nu ar fi mai dureros pentru noi, slujitori ai lui Dumnezeu, decât să constatăm în ziua judecății că am lucrat altfel decât ar fi trebuit.
    Din momentul renunțării Israelului la theocrație, biserica nu mai poate fi sigură că judecățile ei sunt infailibile. Dacă însă refuză să admită acest lucru, ajungem la persecuția Evului Mediu. Ar fi trist să constatăm că nu reușim să învățăm lecțiile istoriei. Căci istoria bisericii ne ajută să înțelegem pericolul ca, nu poporul să se îngâmfe, ci aceia care conduc poporul. De aceea, ambasadorule, să fim smeriți și să ne fie inima caldă și iubitoare de fiecare dată când trebuie să judecăm ceva.

  2. Dănuț,

    și liderii pot să greșească. Corect! De aceea, conducerea trebuie să fie întotdeauna la plural.
    Dar, Biblia nu greșește niciodată. Iar pozițiile lideriilor trebuiesc mereu acordate cu Scriptura. Nimic nu ar fi mai dureros decât ca în ziua judecății, noi, slujitorii să constantăm că nu am fost … credincioși Cuvântului!
    Smerenia nu înseamnă să tolerezi ce-l supără pe Stăpânul turmei.

    Spun cu toată inima „amin” la rugăciunea ca Domnul să ne păstreze o inimă caldă și … credincioasă!

  3. Adi, eu mă confrunt de multă vreme (ca și tine de altfel) cu dilema conducerii… Ce atitudine să adopt? Este evident că avem limite. Este limpede că în biserică nu toți doresc să asculte de Dumnezeu. Religia de astăzi (indiferent de biserică) promovează mai mult voința omului și mai puțin voința lui Dumnezeu. Nici nu sunt în măsură să declar că modul în care înțeleg Biblia este corect pe deplin. Așa că este dificil să propun lucruri radicale.
    Da, conducerea este colectivă. Dar un comitet poate să greșească. Sunt de multe ori oameni slabi în comitete, oameni care nu judecă prea profund, dar votează. Și votul lor poate conta. De aceea cred că trebuie să fim precauți când vine vorba de decizii definitive, irevocabile…
    Biblia nu greșește; noi greșim când interpretăm Biblia… Și fiecare crede că are dreptate. Aici este marea dilemă. Cum să ne raportăm la cel care (în aceeași biserică fiind) are o înțelegere diferită a Scripturii în unele aspecte…? Cred că trebuie să ne deprindem a fi diferiți. Să putem merge împreună în ciuda unor deosebiri. Și Dumnezeu va judeca la final credința fiecăruia.
    Cred ca și tine că nu este o dovadă de smerenie să accept ceva ce îl ofensează pe Dumnezeu. Dar îmi este imposibil să cunosc pe deplin cum se raportează Dumnezeu la tovarășul meu de credință. De aceea ni se cere să fim atenți cu judecata. Trăim într-o lume intolerantă religios. Și spiritul acesta ne poate afecta și pe noi. Cred că nu putem judeca fără greșeală. De aceea este de dorit, ca dacă tot greșim, să greșim mai bine iertând un vinovat, decât să pedepsim un nevinovat. Spiritul iubirii față de celălalt nu înseamnă că accept păcatul în propria viață.
    A mustra păcatul și a sancționa păcătosul sunt lucruri diferite.

  4. Dănuț,

    nu știu dacă am prins destul de bine diferența dintre „a mustra păcatul” și „a sancționa păcătosul” ?? Poți să dezvolți?

  5. corneliaa on said:

    > “Pretul pe care crestinii buni si seriosi il platesc pentru ca nu fac nimic este acela de a fi condusi de acele minoritati foarte galagioase ale caror singure calificari pentru a conduce sunt o ambitie aroganta si o voce puternica. Intotdeauna au fost si vor fi astfel de oameni in adunarile sfintilor. Ei cunosc cel mai putin si vorbesc cel mai mult , in timp ce oamenii evlaviosi si chibzuiti renunta prea adesea la conducere in favoarea lor , in loc sa le opuna rezistenta. Mai tarziu, aceleasi suflete docile dau din cap si isi plang captivitatea. Insa atunci este prea tarziu. “
    >
    > A.W.Tozer, “Pretul neglijentei “

  6. Da, am putea scrie o carte pe tema aceasta. Cel mai bine se observa această abordare în scrierile apostolului Pavel. El identifică multe păcate ale bisericii și le condamnă vehement, dar nu cere sancțiuni pentru cei ce făceau acele păcate. Le atrage însă atenția că nu poți comite păcatul cu bună știință și din obișnuință iar apoi să te aștepți să fi mântuit. Cred că aceasta este lucrarea noastră – să le explicăm oamenilor de ce anumite atitudini sunt vinovate înaintea lui Dumnezeu și să îi avertizăm de faptul că având acele atitudini nu pot spera să fie mântuiți.
    Sigur, îmi dau seama că teologia baptistă în acest domeniu (odată mântuit, pentru totdeauna mântuit) poate face dificilă o abordare de acest tip. Dacă omul este învățat că mântuirea nu se poate pierde nicicum… atunci vulnerabilitatea în fața ispitei poate atinge cote maxime. Dacă ești nemuritor, nu îți vei lua măsuri de precauție niciodată. Așa că aici avem o percepție diferită a lucrurilor. Noi înțelegem altfel – mântuirea este un proces pe care îl începi la botez, botezul fiind doar semnarea unui contract. Depinde de tine dacă vei finaliza procesul mântuirii sau nu. Prin ascultare de Dumnezeu (și aici intervine evitarea păcatului) te plasezi în situația în care Duhul Sfânt poate lucra transformarea inimii tale până vei ajunge la statura plinătății… altfel spus are loc refacerea chipului lui Dumnezeu în om. Atunci Dumnezeu ne va da mântuirea. Doar atunci. Până nu suntem reabilitați moral (vindecați de păcatul în care ne naștem) nu putem fi acceptați în Împărăția slavei lui Dumnezeu. Suntem purtătorii virusului păcatului. Așa înțelegem noi. Și în aceste condiții (când toți suntem păcătoși în natura noastră) este nepotrivit să ne luptăm unii cu alții, fiecare observând, condamnând și pretinzând sancționarea păcatului celuilalt. Trebuie să fim o echipă în care preocuparea principală să nu fie aruncarea din corabie a celor bolnavi, ci vindecarea lor.

  7. Anonim on said:

    Dănuț,

    perminte-mi te rog, câteva precizări:

    1. Apostolul Pavel nu doar condamă păcatu, dar cere și sancțiuni față de cel care păcătuiește. Avem atâtea pasaje în care ni se cere să „dăm afară” pe cel care nu se pocăiește. Ca și supraveghetori spirituali nu suntem chemați doar să atragem atenția, dar și să luăm decizii. ( vezi cazul lui Eli )
    2. „Odată mântuit, totodeauna mântuit” – nu este doctrina baptistă despre mântuire, cel puțin în contextul comentariului de aici.
    3. Înțelegerea faptului că botezul este semnarea unui cotract ( între cine și cine? ) este periculoasă.
    4. Preocuparea principală a unui doctor este vindecarea bolnavilor. Așa este. Dar pentru a oferii vindecarea ai nevoie de o atmosferă de curăție și sfințenie.

    Mult har!

  8. la pct.3
    din nefericire se propavaduieste, chiar trambiteaza acest model Calvinist, caci odata botezat esti ales si gata, din acest motiv multe biserici mari, cu enoriasi botezati de 30-35 ani,vechime, stau in situatii dificile si au nivel spiritual de gradinita,la stadiu de mancatori de lapte, gasind invatatura ca cea a lui Adi -cam prea tare,prea dura ptr ei.
    la pct.4
    sa nu uitam ca de multe ori Doctorul lucreaza cu o echipa intreaga si chiar trebuie sa indeparteze tesuturile maligne pentru ca pacientul sa fie vindecat,este insa de o importanta vitala ca medicul sa fie un totunitar cu echipa ptr reusita operatiei

    in cazul din speta noastra, am un filing caci totusi si Adi ,prea merge pe teocratie…
    din nefericire ambele parti au numai de pierdut si ma tem caci vor plati si ei si el…

  9. Dragă Anonimule.

    Îmi pare rău că nu pot să pun accente care să exprime tonul pe care scriu… Nu am nici un fel de patimă sau vreun interes ascuns… Pur și simplu îmi spun unele convingeri și unele nedumeriri… Deci nu este o luptă cu nimeni. Suntem toți căutători ai adevăratului mod de relaționare între credincioși.
    Cât de des ai descoperit în Scripturi că Pavel cere excluderea din biserică a păcătoșilor? Eu am constatat că o asemenea metodă este rară și are în vedere păcate extrem de stridente social. Și chiar atunci Pavel este în continuare interesat de mântuirea celui în cauză. Pe de altă parte, Pavel, cel care cere să fie dat afară păcătosul, este apostol și prooroc – un om inspirat de Duhul Sfânt – ceea ce înseamnă că decizia lui este inspirată de Dumnezeu. Eu nu am descoperit în Noul Testament ca biserica (o comunitate locală de oriunde – Corint, Efes, Ierusalim… etc) să aibă metoda de a vota excluderea cuiva. Este o diferență colosală între lucrarea făcută de Dumnezeu (cazuri ca Nadab și Abihu, Eli, Anania și Sfira) și lucrarea făcută de oameni în Numele lui Dumnezeu (vezi rugurile ridicate de biserică în Evul Mediu).
    Eu cred că trebuie să fim extrem de precauți. Isus ne oferă o lecție mare în felul cum tratează cazul femeii prinsă în curvie (Ioan 8). Ne prezintă cadrul în care cineva poate pedepsi: să fie fără păcat. Și Ioan, cel care scrie această istorie, precizează că ”Dacă zicem că n-avem păcat, ne înşelăm singuri, şi adevărul nu este în noi.” (1Ioan 1: 8) Așadar toți avem păcate. Atunci cum putem să cerem să fie dat afară un păcătos din biserică?? Aici este nedumerirea mea… și nu este singura. De aceea spun că trebuie să avem mare grijă. Nu apăr păcatul. Doar îmi este teamă să nu greșim în felul în care tratăm păcătosul.
    Pe de altă parte, o asemenea metodă – oameni păcătoși să voteze excluderea altor oameni păcătoși – duce inevitabil la lupte, dezbinări, resentimente, ură, împreună cu durere, descurajări, întristare… Cred că aceasta este una din cauzele pentru care Isus a spus să nu smulgem neghina din biserică. Deși pare o lucrare de curățare a holdei, se dovedește în final că face mai mult rău decât bine.
    Răul trebuie dat afară? DA. Dar această lucrare este una personală – fiecare este chemat să dea afară răul din inima lui. Și aici ne putem ajuta – cu un duh blând – să biruim în lupta cu ispita care prea des ne învinge: să ne rugăm unii pentru alții, să ne ridicăm reciproc de fiecare dată când unul cade, să căutăm să înțelegem lupta celui de lângă noi, zbuciumul lui și temerile lui și să ne iubim. Dragostea, mai mult ca orice, poate determina pocăința cuiva.
    În legătură cu botezul: termenul biblic ar fi legământ. Eu am folosit contract, actualizând limbajul. Este același lucru. Dacă socotești că botezul este altceva (un act mântuitor în sine cum consideră catolicismul sau ortodoxia) poate explici puțin. Eu nu găsesc în Scripturi că botezul (deși cerut și necesar) este mai mult de cât un legământ. Un legământ pe care omul îl poate respecta sau îl poate rupe.
    Cât privește doctorul care spui că are nevoie de o atmosferă curată pentru a putea vindeca… privește mai atent în ce atmosferă lucra Isus. Printre trădători de neam și prostituate. Dar nu i-a afectat cu nimic lucrarea de vindecare. Doctorul spiritual, cred eu, are nevoie de o inimă curată mai mult decât de o sală curată. Biserica este un spital. Și o biserică fără păcătoși ar fi ca un spital unde nu sunt acceptați cei bolnavi. Nu ar folosi nimănui.
    Sper să nu supăr pe nimeni… pur și simplu așa cred eu.

    Cu mult respect… pentru toți.

  10. marian on said:

    IN ULTIMA VREME AM INCEPUT SA-MI PUN INTREBARI IN LEGATURA CU UNELE LUCRURI CARE MI SE PAREAU CA NU SUNT IN CONCORDANTA CU SCRIPTURILE.VENIND DIN MEDIUL ORTODOX AM PUTUT SA DEOSEBESC MAI USOR UNELE LUCRURI DECAT CEI CARE S-AU NASCUT SI CRESCUT IN MEDIUL BAPTIST. TRAIM O VREME CIUDATA IN CARE SCRIPTURA NU MAI ESTE SUPREMUL ADEVAR CI UN TEXT DE STUDIU SI DE FILOZOFAT. O VREME IN CARE AVEM O MULTIME DE TALCUITORI A TEXTELOR CONSIDERATE SFIINTE: BIBLIA , CORANUL , DIFERITE TEXTE BUDISTE , CONFUCIANISTE , ETC. SI FIECARE INTERPRET VEDE ALTCEVA SI MAI MULT DECAT PREDECESORUL SAU, DOVEDIND O MAI MARE INTELEGERE SI O MAI MARE MASURA DE “DUH”.ASA STAND MULTI CAUTATORI AI ADEVARULUI AU INCEPUT SA CERCETEZE SCRIPTURA . UNII AU GASIT CE CAUTAU DAR ALTII CAUTA IN CONTINUARE. IN BISERICILE NEO-PROTESTANTE SE OBSERVA O PRESIUNE DIN PARTEA UNEI MINORITATI DE A ACAPARA PARGHIILE DECIZIONALE SI IN UNELE CAZURI SE SI REUSESTE. IDEEA CA EXISTA O CLASA PREOTEASCA , CLERICALA PRINDE TOT MAI MULT , SI , BENEFICIIND DE ZESTREA ORTODOXA A POPORULUI DIN CARE FACEM PARTE , IA AMPLOARE AMETIND CHIAR SI PE CEI SINCERI. DUPA PRINCIPIUL: “SA AVEM SI NOI IMPARAT” SE VREA O “RANDUIALA” PE CARE SCRIPTURA NU O POMENESTE , CI CHIAR DIN CONTRA IN MATEI 23:1-12 DOMNUL ISUS NE ATRAGE ATENTIA SA NU FACEM CE AU FACUT PREOTII SI CLERICII VREMII. DUPA 4 ANI DE SEMINAR NISTE TINERI VIN SI SUNT PUSI IN FATA UNOR PROBLEME PE CARE NU LE POT SOLUTIONA FARA AJUTORUL UNOR PERSOANE PE CARE BIBLIA II NUMESTE “PRESBITERI” SAU “BATRANI” , DAR CARE SUNT “DEPASITI” DUPA PAREREA GENERATIEI TINERE. IMPREUNA CU COMITETUL ,DE CELE MAI MULTE ORI , FORMAT TOT DIN TINERI , PASTORUL INCEARCA SA FACA “ORDINE”. NEAVAND EXPERIENTA IN PROBLEMELE ADUNARII ,FARA SA CEARA AJUTORUL “BATRANILOR” , “PASTORUL” SE AMBITIONEAZA IN DECIZIILE PE CARE LE IA PE CONT PROPRIU SI DA VINA PENTRU NEREUSITELE PERSONALE PE PERSOANELE “RAUVOITOARE” SI “NESPIRITUALE”. IN ACEST CLIMAT CHIAR SI VECHILE LEGATURI DE PRIETENIE SE DESTRAMA SI SE NASC SUSPICIUNI INTRE CEI CARE IL SUSTIN PE “PASTOR” SI CEI CARE VAD ALTFEL . NU INTELEG CUM DUPA 4 ANI DE SEMINAR SE POATE AJUNGE IN TAGMA PREOTEASCA SI NU SE MAI ADMIT COMENTARII SAU REPROSURI PENTRU CA TOT CE FACE ESTE PERFECT SI NU MAI POATE FI IMBUNATATIT SAU DISCUTAT. IDEEA DE “PASTOR SI COMITETUL” CARE A FOST DELEGAT PRIN VOTUL ADUNARII GENERALE NU ESTE NICI BIBLICA , NICI FOLOSITOARE ADUNARII. IERARHIILE BIBLICE SE RASTOARNA SI SE AJUNGE LA UNELE IERARHII DEMOCRATICE SAU DE CONJUNCTURA CARE SE POT MODIFICA DUPA BUNUL PLAC AL UNOR PERSOANE CARE DETIN PENTRU O VREME PUTEREA. IDEEA CA PASTORUL ESTE AUTOMAT PREZBITER AR TREBUI SA FIE MAI ATENT GANDITA SI APLICATA IN MOD INDIVIDUAL DUPA O PERIOADA DE PROBA. MARIAN DIMA , MEMBRU AL BISERICII BAPTISTE NR.1 DEJ

Acum e rândul vostru. Ce părere aveți?

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: